Розпочався процес щодо підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України, які відбудуться 26 жовтня 2014 року.
Виборчі права громадян закріплені статтею 38 Конституції України, в якій вказано, що громадяни України мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Стаття 55 Конституції України говорить, що права і свободи людини і громадянина захищається судом.
Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Частина 9 статті 108 Закону України «Про вибори народних депутатів України» передбачає, що рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі – КАС України).
Порядок і підстави звернення громадян до судів при реалізації ними виборчих прав, а також порядок розгляду судами таких категорій справ, територіальна та предметна підсудність справ регулюються Главою 6 КАС України.
Статтею 173 КАС України передбачається, що право звернення з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі.
Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до голосування.
Згідно ст.ст.172, 174, 175 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій має виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі), якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Крім того, передбачаються певні особливості в провадженні справ, пов’язаних з виборчим процесом народних депутатів, а саме:
виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити:
- рішення, дію чи бездіяльність виборчої комісії, членів цих комісій, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто;
Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Вищого адміністративного суду України. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного суду (ч. 3 ст. 172 КАС України).
Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням комісії (ч. 4 ст. 172 КАС України).
Рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 5 ст. 172 КАС України);
- рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових осіб та службових осіб, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому чи процесі референдуму його особисто ;
Позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 174 КАС України).
- дії чи бездіяльність суб’єктів, кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори чи референдум, якщо ці дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто.
Позовна заява подається до окружного адміністративного суду за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена (ч. 3 ст. 175 КАС України).
Позовну заяву може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений ч.ч. 6,7,8 ст. 172 цього Кодексу, а саме:
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії зреферендуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності;
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений ч.6 цієї ж статті (в п’ятиденний строк), але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування;
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці , може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду (ч.12 ст. 172 КАС України).