В Україні буде запроваджено єдиний підхід до визначення ставок судового збору у всіх судових юрисдикціях, зокрема, диференціацію ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
Відповідний Закон (проект №2862)Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору” було прийнято за основу та в цілому.
Зазначимо, спочатку законопроект передбачав набрання чинності документа з 1 січня 2016 року. Однак, Комітет з питань правової політики і правосуддя підтримав ідею про скорочення цього терміну до вересня 2015 року. Таким чином, платити за новими ставками потрібно буде вже з 1 вересня цього року.
Крім того, Кабмін має забезпечити до 1 вересня фінансування органів, які відповідно до Законупозбавляються пільг зі сплати судового збору.
Також, за наполяганням нардепів, остаточна версія документа буде передбачати верхню планку ставки судового збору для фізосіб, зокрема, це стосується сімейних спорів наприклад. Як зазначив Міністр юстиції, фізособи будуть платити судовий збір в розмірі не більше 5 мінімальних зарплат. Що ж стосується комерційних суперечок, то практично всі ставки залишаться в редакції проекту №2862.
В останній момент, за пропозицією Самопомочі, з майнових спорів в господарських судах було обговорені правки щодо того, що ставка судового збору становитиме 1,5% від ціни позову, але не менше однієї мінімальної зарплати і не більше 150 мінімальних зарплат.
Нижче пропонуємо ознайомитися з початковою версією документа.
Пільги
Законопроектом пропонується наступне:
- зменшити кількість категорій судових справ, при розгляді яких судовий збір не сплачується.
Тепер судовий збір справлятимуть із заяви про обмеження цивільної дієздатності фізособи, визнання особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, а також заяви про надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності.
- суттєво зменшити кількість платників, що звільняються від сплати судового збору.
З переліку пільговиків виключено позивачів у спорах, пов'язаних із дискримінацією, ряд держорганів (Мін’юст, АМКУ, ПФУ), прокуратуру, тощо.
- скасувати пільги стосовно сплати судового збору суб'єктами владних повноважень у разі коли судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень.
- відмінити право часткової сплати судового збору під час подання адміністративного позову майнового характеру.
Ставки
Документом передбачається:
- відміна верхньої межі розміру ставок судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру.
Проектом визначено, що за подання такої позовної заяви юрособою чи фізособою-підприємцем справляється судовий збір в розмірі 1,5% ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної зарплати, а якщо це фізособа, то дані цифри становитимуть 1% і 0,4 відповідно.
- запровадження диференціації ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
- вирівнювання розміру ставок судового збору за подання позовних заяв до господарських та адміністративних судів. Зокрема, за поданням позовної заяви майнового характеру в обох юрисдикціях сплачуватимуть судовий збір в розмірі 1,5% ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної зарплати.
- скасування норми щодо визначення розміру ставок судового збору у фіксованій грошовій сумі.
- збільшення розмірів ставок судового збору.
Окрім того, відповідно до проекту суд зобов'язаний перевіряти зарахування судового збору до Державного бюджету України при відкриттіпровадження у справі.
Відповідно до рохрахунків передбачається зменшення кількості справ, які надходять на розгляд до судів, а також прогнозований річний обсяг надходження коштів від сплати судового збору повинен скласти близько 2,5 млрд гривень.
«Закон і Бізнес»