Державне бюро розслідувань є центральним органом виконавчої влади, що здійснює правоохоронну діяльність з метою попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів, вчинених держслужбовцями, посадовими особами, в тому числі і суддями.
Відповідний Закон (законопроект №2114) “Про Державне бюро розслідувань” сьогодні був оприлюднений в Голосі України.
Закон набирає чинності з дня утворення Кабміном Державного бюро розслідувань, але не пізніше 1 березня 2016 р. Тож часу на створення Бюро в такому випадку залишилось зовсім небагато.
Кабміну рекомендовано утворити Бюро за рахунок штатної чисельності слідчих підрозділів Генеральної прокуратури, відповідних підрозділів Міністерства внутрішніх справ та інших органів державної влади, що протидіють злочинності та сформувати відповіднуконкурсну комісію.
Зокрема, Державне бюро розслідувань вирішує завдання із запобігання, виявлення, припинення, розкриття і розслідування:
1) злочинів, вчинених службовими особами, які займають особливо відповідальне становище відповідно до частини першої статті 9 Закону України «Про державну службу», особами, посади яких віднесено до першої - третьої категорій посад державної служби, суддями та працівниками правоохоронних органів, крім випадків, коли ці злочини віднесено до підслідності детективів Національного антикорупційного бюро України;
2) злочинів, вчинених службовими особами Національного антикорупційного бюро України, заступником Генерального прокурора України - керівником Спеціалізованої антикорупційної прокуратури або іншими прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, крім випадків, коли досудове розслідування цих злочинів віднесено до підслідності детективів підрозділу внутрішнього контролю антикорупційного бюро України;
3) злочинів проти встановленого порядку несення військової служби (військових злочинів), крім злочинів, передбачених статтею 422 Кримінального кодексу України.
Державне бюро розслідувань відповідно до покладених на нього завдань та у межах своєї компетенції виконує наступні повноваження:
1) бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері протидії злочинності, вносить відповідні пропозиції на розгляд КМУ;
2) здійснює інформаційно-аналітичні заходи щодо встановлення системних причин та умов проявів організованої злочинності та інших видів злочинності, протидію яким віднесено до компетенції Бюро, вживає заходів до їх усунення;
3) припиняє і розкриває злочини, розслідування яких віднесено до компетенції Державного бюро розслідувань;
4) здійснює оперативно-розшукову діяльність та досудове розслідування злочинів, віднесених до підслідності Державного бюро розслідувань, на підставах та в порядку, встановлених законом;
5) здійснює розшук осіб, які переховуються від слідства та суду за злочини, розслідування яких віднесено до підслідності Державного бюро розслідувань;
6) використовує гласних і негласних штатних та позаштатних працівників на підставах та в порядку, встановлених законом, дотримуючись умов добровільності і конфіденційності цих відносин, матеріально і морально заохочує осіб, які надають допомогу в запобіганні, виявленні, припиненні і розслідуванні злочинів, віднесених до підслідності Державного бюро розслідувань;
7) розробляє і затверджує методику розслідування окремих видів злочинів;
8) вживає заходів щодо відшкодування завданих державі збитків і шкоди, забезпечує можливості для конфіскації коштів та іншого майна, одержаного внаслідок вчинення злочинів, у порядку, визначеному законодавством;
9) організовує забезпечення особистої безпеки осіб рядового і начальницького складу, державних службовців Державного бюро розслідувань та інших визначених законом осіб, а також захист осіб, якіберуть участь у кримінальному судочинстві, від протиправних посягань;
10) здійснює виконання запитів про надання правової допомоги, які надійшли від компетентних органів іноземних держав;
11) забезпечує відповідно до законодавства додержання режиму захищеної законом таємниці та іншої інформації з обмеженим доступом, а також визначеного законом порядку оприлюднення та надання доступу до до публічної інформації;
12) здійснює інші повноваження.
Систему Державного бюро розслідувань складають центральний апарат, територіальні органи, спеціальні підрозділи, навчальні заклади та науково-дослідні установи. Чисельність центрального апарату та територіальних управлінь складає 1500 осіб.
Директора Бюро призначає Президент України за поданням Прем'єр-міністра відповідно до подання конкурсної комісії, яка займатиметься відбором кандидатів в директори Бюро.
Відзначимо, особи, які претендують на посади
Директора Державного бюро розслідувань та його заступників, повинні відповідати низці вимог. Зокрема, на ці посади може претендувати громадянин України, не молодший 35 років, який:
- має вищу юридичну освіту;
- має стаж роботи в галузі права не менше десяти років (після здобуття особою вищої юридичної освіти);
- має досвід роботи на керівних посадах не менше п’яти років;
- володіє державною мовою;
- не є членом жодної політичної партії;
- не є і не був членом організації, забороненої законом або судом;
- має високі моральні якості і бездоганну репутацію;
- за станом здоров’я спроможний виконувати відповідні службові обов’язки.
Директор Державного бюро розслідувань, перший заступник Директора Державного бюро розслідувань і заступник Директора Державного бюро розслідувань призначаються строком на п’ятьроків. Одна і та сама особа не може обіймати ці посади більше двох строків підряд.
Також зауважимо, що згідно з Прикінцевими Положеннями Закону, заяви та повідомлення про кримінальні правопорушення, подані до органів внутрішніх справ, органів Національної поліції до набрання чинності цим Законом і відомості щодо яких не внесені до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань, але які відповідно до цього Закону підслідні Державному бюро розслідувань, передаються протягом 24 годин до відповідного підрозділу (органу) Державного бюро розслідувань для їх внесення до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань згідно із статтею 214 Кримінального процесуального кодексу України.
Матеріали кримінального провадження, які на день набрання чинності цим Законом перебувають в іншому органі досудового розслідування на стадії досудового розслідування, але відповідно до цього Закону підслідні Державному бюро розслідувань, у тримісячний строк після початку здійснення Державним бюро розслідувань функції досудового розслідування передаються до відповідного підрозділу (органу)Державного бюро розслідувань для продовження провадження.
Заяви та повідомлення, звернення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, фізичних та юридичних осіб, подані до органів внутрішніх справ, органів Національної поліції до набрання чинності цим Законом і щодо яких не прийнято рішення, але які відповідно до цього Закону підслідні Державному бюро розслідувань, протягом 24 годин повертаються заявникам або передаються до відповідного підрозділу (органу) Державного бюро розслідувань для їх внесення до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань згідно із статтею 214 Кримінального процесуального кодексу України.
«Закон і Бізнес»